PoWtŚrCzPtSoNd
01
02030405060708
0910 1112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Udostępnij:

CPK – tak, wyburzenia – nie

Wtorek, 10 marca, 2020

Dąbrowianie nie godzą się na budowę torowisk prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego, których powstanie wiązałoby się z licznymi wyburzeniami domów i bloków. Wysłali prawie 7 tys. zastrzeżeń do rządowych projektów tej inwestycji.

 

Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę lotniska pomiędzy Łodzią a Warszawą, a także nowych dróg i torów, które mają skomunikować je z pozostałymi częściami kraju. Planowane przebiegi nowych linii kolejowych w wielu miejscowościach przebiegają przez tereny mieszkalne. W Dąbrowie Górniczej projektanci wytyczyli tory przez środek Błędowa i Kuźniczki Nowej. Ich realizacja wiązałaby się z wyburzeniem dziesiątek domów, zniszczeniem miejsc cennych przyrodniczo i skutkowała poszatkowaniem dzielnicy. Podobnie jest w rejonie Redenu i Staszica, gdzie nowa linia kolejowa została narysowana wzdłuż plant przy ul. Poniatowskiego (przy targowisku miejskim), dalej plantami wzdłuż ul. Korczaka do ul. Wojska Polskiego i przecinając DK94 oraz ul. Staszica w stronę Sosnowca.

 

– Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej i samorządowcy nie sprzeciwiają się idei utworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nie zgadzamy się jednak na budowę prowadzących do niego linii kolejowych, których powstanie wiązałoby się z licznymi wyburzeniami domów oraz ingerencją w obecne przestrzenie publiczne miasta. Realizacja tych zamierzeń doprowadziłaby do zdewastowania istniejącego ładu przestrzennego i urbanistycznego miasta. Inwestycja odbiłaby się również negatywnie na środowisku naturalnym, powodując w wielu miejscach jego degradację – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent miasta.

 

3 i 4 marca – w Błędowie i w Szkole Podstawowej nr 8 – odbyły się spotkania poświęcone temu problemowi. Oba cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem mieszkańców. Zgromadziły po kilkaset osób, a w SP 8 konieczne było podzielenie go na dwie tury, ponieważ wszyscy chętni nie mogli jednocześnie zmieścić się w sali gimnastycznej. Uczestnicy w ich trakcie podpisywali pisma sprzeciwiające się inwestycji w przedstawionym kształcie i wnosili swoje zastrzeżenia. Mieszkańcy dostarczali je również do Urzędu Miejskiego, SP 8 i Centrum Aktywności Obywatelskiej. W działania informujące o planowanej inwestycji włączyli się także radni miejscy.

 

10 marca prawie 7 tys. pism od dąbrowian trafiło do władz należącej do skarbu państwa spółki Centralny Port Komunikacyjny.

 

Apel mieszkańców poparli również samorządowcy z miast zrzeszonych w Związku Miast Polskich oraz Śląskim Związku Gmin i Powiatów. Ten punkt widzenia podzielają także przedstawiciele środowiska naukowego, którzy mówili o tym podczas IV Colloquium „Przyszłość śląskich miast” organizowanego m.in. przez Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk w Warszawie oraz Komisję Studiów nad Przyszłością Górnego Śląska Oddział PAN w Katowicach.

 

Informacje o proponowanych przebiegach tras w rejonie Dąbrowy Górniczej, a także mapy dostępne są na stronie: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/k07

 

Pismo prezydenta Dąbrowy Górniczej w sprawie CPK